HUR KUL ÄR DET ATT SLÄCKA EN LAMPA?

DN Debatt skriver idag Svante Axelsson på Naturskyddsföreningen med några medförfattare om hur branschföreningen Svensk Energi, uppmanar sina medlemsföretag att sluta rekommendera elkonsumenterna att spara el. Det må vara hur det vill med det men debattörerna missar några avgörande väsentligheter.
1) affärsmodellerna förbises alltid! Affärsidéen är ju att sälja el och varför ska jag uppmana mina kunder att minska på inköpen av den varan jag säljer? Likaså inom lastbilstransporter där energikostnaden med automatik vältras över på kunden, är det ju absurt att förvänta sig att transportören ska bygga kompetens för att energieffektivisera!

2) orsak – verkan förbises alltid! Denna ack så enkla men grundläggande formel till allt förbättringsarbete, som dessutom ligger till grund för inspiration att i praktiken göra något, glöms helt bort. Förmodligen glöms den bort för att det är lättare att hacka på orsaken än att förstå verkan! Alla kan förstå de enkla budskapen som att: lampan lyser och bilen bromsar, inte bra Men att förstå verkan av att lampan lyser eller släcks eller att bilen bromsas eller rullar, är det inte många som förstår gör den delen är komplexare och då tar “experterna” till genvägar och generaliserar till den grad att den tänkta insatsen får motsatt verkan.

Hur kul är det att släcka en lampa när jag inte vet verkan? Ja men det minskar ju elförbrukningen säger novisen. Förvisso, men det räcker inte för vårt mänskliga medvetande för att inspireras till en handling. När nästa elräkning kommer och den är 100 kronor lägre än förra månadens, blir alla glada och antar ivrigt att det måste bero på lampsläckningen. Men frågorna gnager i den vetgirige. Är det priset per KW/h som gått ner? Eller har jag använt tvättmaskinen färre gånger? Hur stor del av sänkningen kommer från “släckta lampan”? Obesvarade frågor som tar bort glädjen med att släcka lampan. Men du fortsätter för att Farbror Energimyndigheten säger åt dig😄. Nästa räkning kommer, du har höga förväntningar för du har släckt lampor som en galning. Men nu är räkning 200kr högre!! Va i hela friden tänker du, jag som släckt så många lampor och vad fick jag för det? Nu faller intresset för att släcka lampor för gott. Exakt samma misstag gör transportindustrin, fast ännu värre. Transportföretagen går på bilsäljarnas reklamkampanjer om undergörande medel och investerar stora pengar i allt mer sofistikerade system. Det utlovas besparing på besparing, många slickar i sig av den undergörande medicinen men fortfarande körs bilarna 15-25% för dyrt. Systemen talar om allt vad chaufförerna inte ska göra men famlar i totalt mörker vad det gäller verkan. Systemen vet helt enkelt inte vad det kostar att bromsa eller tjänar på att rulla. Men trots att totalt mörker råder om effekterna, basunerar systemen myndigt ut till chaufförerna, bromsa mindre eller rulla mer! Men vad blev effekten? Ingen aning och totalt mörker råder och istället demoraliseras viljan att spara energi. Förare A har rullat mer och som en ren slump har även bränslenotan minskat, så förare A får bonus och beröm även fast han kört precis som förut, utan extra ansträngning. Att rullning ökat beror på terrängen och bränslenotan på lite mindre motvind. Hur tror ni alla andra förare som faktiskt försökt köra smartare känner sig? Jo, dom skiter fullständigt i att anstränga sig i fortsättningen. Grunden till förbättring och inspiration går via en orsak – verkan analys. Vi måste få veta vad min beteendeförändring ledde till annars försvinner all inspiration till förändring.

Att använda bränsleförbrukningen som styrmedel att utveckla chaufförer är som att sätta en rakkniv i en dåres hand. Man utsätter potentiell energibesparing för en stor risk att skadas!

ALDRIG kommer människan ändra beteende utan att veta verkan av en orsak – ALDRIG!

Berätta vad effekten blir av min förändring och då menar jag i detalj så kommer vi att släcka lampor och köra smartare som aldrig förr. Folk vill veta vad effekten blev av en släckt lampa eller en mjukare inbromsning, el-eller bränslenotan duger inte och får bara motsatta effekter! Det har vi bevisat genom Enerfy. Förare sänker förbrukningen till nivåer inte ens jag trodde var möjligt, bara för att dom får reda på effekten. Då blir det inspirerande och förare börjar tävla och jämföra sig med varandra. Det är nu det börjar ta fart, på riktigt och kul är det.

Även Naturskyddsföreningen och Energimyndigheten är välkomna ombord att köra smartare – då gör ni bilkörningen både miljövänligare och säkrare, vem kan motstå det?

http://www.dn.se/debatt/branschen-vill-stoppa-rad-om-minskad-elanvandning

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s