FÖRBRUKNING SOM MÄTMETOD BORDE FÖRBJUDAS!

Att bränsleförbrukning som mätmetod för bedömning av sparsam körning är helt förkastlig, det har vi vetat länge. Men nu tycker jag att den borde förbjudas! De flesta känner till att bränsleförbrukningen har sina orsaker,varav de flesta ligger helt utanför chaufförens möjlighet att påverka. Det chauffören kan påverka är hur han/hon kör fordonet men kan naturligtvis inte ta ansvar för väder. vind och trafik. Men med bränsleförbrukningen som mått på förarskicklighet, är det just det chauffören får bära hundhuvudet för. Jag hör många chefer säga att “det jämnar ut sig över tiden”. Till dom vill jag bara säga två saker. 1, det gör det inte alls!. 2, det är en klen tröst för den chauffören som lagt manken till och kört riktigt sparsamt men får en sämre placering än kollegan eftersom jag varit duktig på returlast!

Vid den test vi gjorde i Wien förra helgen med 124 rundor körda, med samma fordon och slinga blev resultatet mer skrämmande än vad jag från början trodde. Vid närmare analys kan man se att de förare som kommit bland det 64 bästa av 124 möjliga, hade med bränsleförbrukningen som mätmetod fått en sämre placering. De 64 förarna på den nedre halvan hade fått en bättre placering. Alltså får bränsleförbrukningen som mätmetod en med precision motverkande effekt. Demoraliserande i kvadrat och alla incitament och utvecklingsprogram helt felriktade.

Chaufförer – våga vägra bränsleförbrukning som mått på er yrkeskicklighet! Att ge chefen förbrukningen som mått och uppföljningsverktyg, det är som att sätta en rakkniv i en dåres hand!

Image  

4 responses to “FÖRBRUKNING SOM MÄTMETOD BORDE FÖRBJUDAS!

  1. Milde Malte.
    Du låter frustrerad. Kan du förklara vad du menar?
    Själv gillar jag nyheter och utveckling.
    Vore kul om du orkade lägga ut texten lite så att även jag förstår.

  2. Haha… Vilket skitsnack

    • Vore trevligt om du ville utveckla det där….

    • Liselott Johansson

      Är din åsikt att de chaufförer som har hög bränsleförbrukning alltid är dåliga på att köra sparsamt? Menar du då att alla chaufförer vintern 2012/2013 har varit sämre på att köra sparsamt än 2011/2012? Jag själv vet att de generellt inte har varit sämre utan att det till stor del beror på att vi haft mer snö i år. Hur uppmuntrande tycker du det är för en duktig chaufför att få höra att han/hon måste skärpa sig för förbrukningen har ökat och det är saker hon/han inte kan rå på. För vad jag vet har än ingen chaufför jag stött på kunnat ändra på vädret även om de ofta trollar med knäna för att göra ett bra jobb.

Leave a Reply

