RESULTAT AV JÄMFÖRANDE TEST

Vi har nu genomfört några jämförande tester mellan en mängd olika system och Enerfy plattformen. Det förutsattes att systemet ska hjälpa mig som förare att köra energismartare. Har man andra syften och intressen så är inte det här intressant. Jag har dragit två slutsatser efter att själv varit del av testet:

  1. Andra system gav ingen information om hur energismart jag kört!
  2. Jag fick ingen information som hjälpte mig köra smartare!

Image

Jag körde en sträcka över 100 km, två gånger och med tre olika system inkopplade, plus Enerfy som referens. Jag körde en Volvo XC60, D5, 2012 års model.

Första rundan körde jag bilen på 363 Enerfy, vilket betyder att jag kan köra bilen 55,44% snålare (plus 100 Enerfy = 5% lägre förbrukning). Faktisk total förbrukning var 1,16 l/mil, vilket i det här fallet ska ställas mot tillverkarens deklarerade förbrukning om 0,69 l/mil. Resultatet i andra system blev:

System 1) Inga hårda inbromsningar eller accelerationer (tror det var godkänt).

System 2) 25 poäng av 100 möjliga  (vet inte vad en poäng är värd).

System 3) Förbrukningen var 0,98 l/mil jämfört mot snitt 0,82 för fordonet (vet inte om det var bra eller dåligt).

Nu kommer det intressanta. Andra rundan körde jag samma bil på 1333 Enerfy och faktisk förbrukning om 0,51 l/mil. Förmodligen rekord för den bilen, men resultaten i jämförande system blev nu:

System 1) Tre hårda inbromsningar och två hårda accelerationer.

System 2) 6 poäng av 100 möjliga (19 poäng sämre än när jag körde bilen som en dåre).

System 3) Förbrukningen var 0,58 l/mil jämfört mot snitt 0,82 för fordonet.

Så jag får sämre resultat och bannor när jag kör bilen på rekordlåg förbrukning men beröm för motsatsen. Eller så får jag för mig helt värdelöst information om vad bilen har dragit jämfört mot bilens snitt. Vet inte vad jag ska använda den informationen till?

Ja med sådana vänner behöver man inga fiender skulle man kunna säga – inte undra på att alltför många fortfarande kör bilar och lastbilar på alldeles för hög bränsleförbrukning. Dom har helt enkelt inte bättre information.

Leave a Reply

