UPPDRAG GRANSKNING

Åkeritidningen skriver om Uppdrag Granskning som sänds nästa Onsdag. Ett program som säkert många inom branschen ser fram emot med spänning. En reflektion som jag gjort genom åren är att alla åkerier, hur dålig dom än är, klarar av köparnas upphandlingskrav. Jag har ofta ställt mig frågan, hur ska ett åkeri se ut för att inte klara av att möta köpkraven? Men det är väl samma syndrom som med hästlasagnen? – det var inte mitt fel! Jag har den äran att få arbeta med en mängd åkerier i Europa, som uppvisar en imponerande kvalitet och yrkesetik. Undantagsvis och då menar jag verkligen undantagsvis, snubblar jag över åkerier som sätter i system att fuska. Man struntar helt enkelt i arbetstiden, nykterhet, trafiksäkerhet och pressar chaufförerna att köra långa timmar, till låga löner. Självklart är svårt att konkurrera med den här typen av företag men det är säkert lika i alla branscher. Det finns alltid företagare som tänjer mer än nyttigt på reglerna, förmodligen bara för att det är det enda dom kan. Med det som förvånar mig mest, det är att den usle och den bäste, bägge klarar av att uppfylla köparnas krav. Då kan man ju fråga sig vad det är för vits med alla dessa fina policys och kvalitetsstandards, när dom ändå inte fyller någon praktiskt nytta?

http://www.akeritidning.se/svensk-akeritidning/nyheter/2013/03/14/uppdrag-granskning-synar-transportbranschen</p>

Leave a Reply

