PRISKARUSELLEN RULLAR PÅ

Transport & Logistik skriver om att DSV Road kräver en prissänkning om 5% av sina leverantörer. Motivet till sänkningen uppges vara prispress och att företaget vill försvara sina volymer. Den här typen av krav är inte ovanliga och förekommer i alla branscher. Värt att notera är motivet, som nästan alltid är att försvara volym eller marknadsandelar! Jag tycker det är en tveksam strategi och framgångsrika exempel lyser med sin frånvaro. När priset får en för stor vikt i produkterbjudandet, tenderar det att dra in företaget i en negativ spiral. För att klara priset tullas det på kvalitén, det i sin tur ökar kraven på ännu lägre priser och i slutändan har företaget en för stor andel kunder som bara köper på pris. Efter en tid kan inte organisationen längre leverera något annat än lågt pris, man har helt enkelt inte den kulturen kvar i företaget och så snurrar karusellen på! Ska en organisation klara av att leva på en sådan “karusell” måste hela värdekedjan bli världsmästare på kostnadsbesparingar. !

http://www.transportnet.se/iuware.aspx?pageid=4912&ssoid=164887

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s