VÄGAR TILL ENERGISMARTARE KÖRNING

Image

Många frågar mig om råd vilket system som är bäst om man vill köra bränslesnålare. Det finns inget system som gör att du kör energismartare! Att köra energismartare kan alla göra och det är riktigt roligt bara man mäter hur smart man kör. De vanligaste metoderna är:

Förarträning:
En mycket bra grund att stå på men betyder inte att man kör energismart.
Fördelar: En självklarhet att bilförare ska utvecklas kontinuerligt, lättillgängligt och ger alltid senaste nytt inom bilkörning. Att få förmånen att träna med ett proffs är ett rent nöje. 
Nackdelar: Finns egentligen inga men kostnaden kanske upplevs som hög.

Förarbeteende: 
Övervakar vissa beteenden men betyder inte att man kör energismart. 
Fördelar: Kontroll på beteenden som ligger utanför norm. 
Nackdelar: Mycket administration och kan skapa dyra körbeteenden.

Bränsleförbrukning: 
Är ett mått på en bruttosumma som är en konsekvens av många olika faktorer. Hög eller låg bränsleförbrukning betyder inte att man kör energismart. 
Fördelar: En nödvändighet att mäta och följa upp för andra syften än förarutveckling. 
Nackdelar: Demoraliserande och orättvist som utvecklingsmedel eftersom förarna inte kan påverka.

Förarbränsleeffektivitet: 
Är ett mått på hur energismart man kör eftersom bara den delen av den totala bränsleförbrukningen som föraren har bidragit, mäts upp . 
Fördelar: Roligt och ger stora nettobesparingar. 
Nackdelar: Avslöjande för den med sämre effektivitet.

Alla vägar är bra utom dom dåliga, det är bara att bestämma sig om man vill ha roligt eller tråkigt på jobbet!

God Jul och Gott Nytt År

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s