BONUS PÅ ANSATSEN – INTE PÅ LÄNGDEN

Det är bra att sparsam körning praktiseras i allt större omfattning. Bra utbildning finns idag men tyvärr saknas kompetens och relevanta mätmetoder. De flesta system är lika moderna som V-jeansen och leder bara till frustration och uppgivenhet bland yrkesförarna. I förlängningen får branschen ännu svårare att attrahera nya medarbetare. Ska transportbranschen konkurrera om arbetskraften måste företagsledningarna öka kompetensen runt temat energismart körning. Idag saknas den kompetensen och därför utsetts yrkesförare för mer eller mindre stolliga mät- och belöningsmetoder. Man mäter och belönar vad som bedöms vara en bra ansats, eller rättare sagt, en ansats med mindre fel, men längden på hoppet det har man ingen aning om. Ett arbetssätt ungefär lika roande som att titta på när färg torkar.

DN skriver idag om förare i Borås som får bonus på att inte bromsa! Så tokigt kan det bli när ledningen inte besitter basal kunskap om orsak/verkan sambandet, körstilens inverkan på  bränsleförbrukningen. Jag kan förstå hur ledningen resonerat i det här fallet. Bromsa slösar energi och ju färre inbromsningar, desto mindre slöseri med energin! Problemen är dock många med den här typen av kraftigt förenklat resonemang. Det förminskar föraren självkänsla, det är orättvist eftersom antalet inbromsningar är omvärldsberoende, det är inte jämförbart och framför allt så är inbromsningen inverkan på energiförbrukningen ett antagande. Jag förstår chaufförernas frustration och undrar hur tongångarna går i fikarummet? Har du kört bra idag Harry? Ja, tror det, 345 inbromsningar, två färre än igår! Du då Kalle, hur gick det för dig? Ganska bra, landade dagen med 159 inbromsningar, så jag vann! Det direkta problemet är med den här typen av föråldrat mätmetod är bl.a. att man inte vet vad som är bra eller dåligt. Chauffören med 159 inbromsningar kanske skulle haft 59 och han med 345 skulle kunna ha haft 445 inbromsningar. Men chaufförer är en smart yrkeskår, så dom vet och känner till orättvisorna, 159 inbromsningsmannen har en smörlinje, “jag hade kört den på 59” osv. Snabbt demoraliseras arbetsglädjen och uppgivenheten sprider sig som en löpeld. Ledningen försvar sig ofta med att “det är inte många som klagar”. De som inte klagar bryr sig helt enkelt inte eller har redan gett upp inför tokerierna. Kompetensbristen står branschen dyrt, idag och imorgon, för trots jakten på inbromsningar körs fordonen med allra största sannolikhet, en 15-20% för dyrt. Så vem vann egentligen? Ingen men alla förlorade, miljön, ekonomin och chauffören!

http://www.dn.se/ekonomi/far-lonebonus-for-att-bromsa-mindre

Image

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s