MOT SUNT FÖRNUFT

Jag har rört upp många känslor med min krönika i tidningen Transport & Logistik, om att KNEG är ett luftslott. Jag må ha rätt eller fel men faktum kvarstår att hela EU, Trafikverket och nu även KNEG frågar sig “vart sitter hindren”? Det är uppenbarligen känsligt att prata om något så grundläggande som våra affärsmodeller. Det nämns perifert men stökas snabbt över för att gå vidare till mindre känsliga orsaker till varför energieffektiviseringarna går så långsamt. Som vanligt sitter problemen alltid hos någon annan och aldrig hos mig. Experter pratar om vad andra ska göra, åkare och chaufförer är populära måltavlor medan kritiken mot egna organisationen fäster som smör i en het teflonpanna. 

Jag förstår att gamla synsätt måste försvaras men att hävda att en affärsmodell inte skulle påverka vårt affärsbeteende, strider mot både forskning och sunt förnuft. 

Leave a Reply

