BORDE INTE KOLEKTIVTRAFIKEN FÖREGÅ MED GOTT EXMPEL?

Image

 

Göteborgs Posten skriver idag om hur kollektivtrafiken missköter sitt uppdrag. Tidningen skriver bland annat: – Fortsätter Spårvägen att missköta sina bussar och sin trafik måste vi överväga en formell varning säger Leif Blomqvist (S), ordförande i Västtrafik.

Leif Blomqvist ser allvarligt på de försummelser som flera av bussentreprenörerna enigt trafikpolisen nu gör sig skyldiga till. Johan Nyhus (S), kommunalråd och ordförande i trafiknämnden i Göteborg, är också bekymrad.

– Jag vet att Göteborgs Spårvägar och dotterbolaget GS Buss gjort stora ansträngningar för att få ordning på sina bussar och för att få trafiken att fungera, säger han. – Men det krävs uppenbarligen mer för att bussarna skall vara i bra skick.

En skrämmande läsning och det är inte första gången kollektivtrafik på gummidäck får skarp kritik. Föresten, så särskilt mycket gummi på däcken verkar dom ju inte ha enligt Polisen, men grundtanken är ändå att det ska vara gummi utanpå korden.

Alla är ”bekymrade” men problemen fortsätter i en oförminskad takt. Vad är problemet? Hur svårt ska det vara att byta däck eller reparera ett golv? Det är inte rocket science att köra in bussen på en däckverkstad, så vart ligger problemet?

Göteborgs Posten skriver att Johan Nyhus anser att många år av dumpade avtal och hårt pressade priser fortfarande hämmar bussföretagen. – Utan ordentlig ersättning från länstrafikbolagen är det svårt att hålla kvaliteten uppe, säger han.

Nu blir jag riktigt ”bekymrad”. Menar Johan Nyhus,(S), kommunalråd och ordförande i trafiknämnden i Göteborg, att det är upphandlarens ansvar att se till att leverantören följer lagen? Eller menar Johan Nyhus att det är upphandlarens ansvar att se till att service och underhåll sköts på ett fackmannamässigt sätt? Eller menar Johan Nyhus att upphandlaren skrev in i avtalet att det gör inget om bussarna är undermåligt underhållna? Eller vad menar egentligen Johan Nyhus?

Om man vänder sig till en stor och välkänd leverantör, som dessutom beskriver sig själva som proffs på att driva busstrafik, ska då ändå upphandlaren se till att leverantören sköter sig så pass väl att lagen efterlevs och att passagerarsäkerheten inte riskeras. Eller är det i slutändan upp till oss skattebetalare som åker med bussen att först genomföra en kontrollbesiktning?

Jag håller med Leif Blomqvist (S), ordförande i Västtrafik, som enligt Göteborgs Posten säger  – Om jag låter några plåtslagare lägga om mitt tak och jag betalar vad de begär kan de inte komma ett halvår senare och säga att taket läcker för att de fick för lite betalt.

Så sant som det är sagt, om jag vänder mig till en firma som framställer sig som seriösa, ska jag väl inte både behöva betala för tjänsten och sedan själv göra jobbet? Kollektivtrafiken, som ofta sköts av stora internationella företag, borde väl ändå föregå med gott exempel, inte tjäna som ett avskräckande? 

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1036603-sparvagen-buss-riskerar-varning

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s