EUROKRISEN – STACKARS ICA MEN ÅKARNA SKA RÄDDA DOM!

Rättning – jag har fått mig till livs att frakt på grönt är 2 procent och inte 1 procent som jag räknade med i exemplet. Felet är nu rättat och jag ber om ursäkt.

DN skriver idag en artikel om att Eurokrisen gynnar de svenska livsmedelskunderna. När ICA köper in sallad i Euro och valutan är 30 procent billigare än tidigare, så blir priset på grönsaken lägre.

När DNs reporter, Thorbjörn Spängs frågar ICA om detta så slingrar sig Inköpsdirektör Nina Jönsson så klart, vad ska hon annars göra? Spannmålsskördar som slår fel, torka och elände eller för mycket regn skapar osäkerhet, ICA har det inte lätt!

Men nu kommer ICAs trumfkort – tranportkostnaden! Självklart att angripa transportkostnaden av allt annat i högen! ICA säger: ”På bordet ligger bland annat den låga eurokursen som Nina Jönsson anser också bör komma kunderna till godo i form av lägre transportkostnader” – Förhandlingarna pågår under hösten och vi vill givetvis säkerställa att kunder får rätt pris i slutändan, säger Nina Jönsson. Så vackert gjort av ICA, inte ett öga är torrt.

När tårarna slutat rinna och jag samlat ihop mig efter chocken över ICAs ädla handling så undrar jag – varför just transportkostnaden? Ett salladshuvud kostar ungefär 11,90 kronor, varav transportkostnaden står för ca 24 öre. Låt oss anta att ICA efter att ha manglat åkaren rejält sänker transportkostnaden med 5 procent. Ja då har ICA sänkt transportkostnaden på salladshuvudet med ett öre. Eftersom ICA har en sådan ädel syn på kunderna vill man ge bort så mycket som möjligt i sänkta priser. ICA har självklart en kostnad för att genomföra prissänkningen, så jag antar att dom ger bort hälften till kunden – ett halvt öre. Om vi räknar med att en medelfamilj äter ett salladshuvud i veckan, hela året så konsumeras 52 huvuden per år. Konsumenten får då med sig 26 öre extra i plånboken, pengar man kan göra annat för.

För 26 öre lägre årskostnad kan konsumenten avnjuta salladen men med en liten gnagande tanke i huvudet. Är transporten maximalt miljöoptimerad? Tänjer transportören på arbetstidsreglerna? Utnyttjar man arbetskraften på ett juste sätt? Hur ser trafiksäkerhetsarbetet ut?

Jag kan inte tala för Sveriges alla konsumenter men jag vet att särskilt unga människor är miljömedvetna och vill inte ha onödiga CO2 utsläpp, utnyttjad arbetskraft eller olyckor på sitt samvete. Särskilt inte till priset av 26 öre!

Jag beundrar ICA som företag, en dominerande ställning på marknaden, tjänar pengar som gräs och dom är värd varenda krona, för ICA har helt enkelt varit bättre än konkurrenterna. Men för 26 öre kan ICA istället satsa på de åkerier som i verkligheten och inte bara på pappret arbetar med ständiga miljöförbättringar, trafiksäkerhet och erbjuder justa arbetsvillkor.

Blir det för kärvt för ICA kan man ju alltid packa om gammal köttfärs till ny.

http://www.dn.se/ekonomi/frukt-och-gront-blir-billigare

Leave a Reply

