Dieselransonering

Professor Kjell Aleklett vid Uppsala Universitet skriver på DN debatt att Dieseln kommer att ransoneras inom en 10 års period. Hur det blir med det får naturligtvis stå för Professor Aleklett men energin blir en allt hetare fråga, det står utom all tvivel. 

Ur ett mer jordnära perspektiv så kommer lastbilstransporter ännu närmare epicentrum och energieffektivitet blir till en stor fråga för transportköpare och politiker.

Jag har länge varnat för att dagens mycket förmånliga affärsmodell, där transportköparna betalar för bränslet, äventyras om inte transportsäljarna bevisar att dom kontinuerligt arbetar med att energieffektivisera. Det kommer inte att duga länge till med att säga ”vi gör allt vi kan” eller ”vi köper bara senaste Euro motorerna”. Tyvärr så tar allt för många transportörer det för givet och ser eller uppskattar inte det fina med att ha bränslet skyddat från konkurrens.

Det kommer en dag när transportköparna upptäcker att vi har betalat för bränslet och som tack får vi en process som slösar med 15-20% av mina pengar och vår miljö. Den dagen kommer att bli rätt så stökig för många och tyvärr så drar den med sig fler i skiten än bara de som förtjänar det.

Å ena sidan pratas det om dieselransonering och i andra ändan kan man spara 15-20%, bara genom att köra energismartare – en ekvation som kommer att skapa rabalder när den kommer ut i dagsljuset.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s