VÅGA VÄGRA BRÄNSLEBESPARINGAR?!

Trycket på åkerierna att spara bränsle ökar för var dag som går. Både kunder och omvärlden kräver att åkerierna ska minska på bränsleåtgången och jag ser stressen smyga sig in i många åkares ögon. Kundkrav är bra men det gäller för mottagaren av kraven att hålla koll på vad som är bäst för helheten. Kraven ställs på många olika områden men om inte åkeriet har koll på vad som är bäst för det totala resultatet blir det bara pannkaka.

Jag ser idag många åkerier som inte har hårdheten nog att hålla isär vilka kundkrav som gynnar affären och de krav som bara ökar problemen. Vilka krav som ska prioriteras nu och vilka som måste stå tillbaka och tas itu med senare.

Ju mer åkaren försöker klara av alla kundkrav desto fler krav ställer kunden. En ond cirkel skapas som tyvärr mynnar ut i att den ”snälle” åkaren priorieterar allt, men inget blir riktigt bra gjort. Frustrationen ökar, kunden blir irriterad för att åkaren inte levererar och åkaren går vilse i pannkakan och tycker allt är viktigt.

Bränslebesparingar är roligt, lönsamt och ger chauffören en utvecklingsmöjlighet. MEN och det är alltid ett MEN. Att spara bränsle är inte så lätt att man kan göra det med ena handen bakom ryggen. Förbannelsen inom allt förbättringsarbete är lagen om PRIORITET. Det som inte får prioritet ett, händer aldrig. Att prioritera flera saker samtidigt fungerar helt enkelt inte. Resultatet blir missnöjda kunder och anställda.

Om du som företagare känner att bränslebesparingar inte är det viktigaste just nu. Våga säga det till kunden och motivera varför. Det är mycket bättre att fokusera på en sak i taget. Få en sak gjord och sedan attackera nästa område. Att säga nej är en styrka, att säga ja är en svaghet om man inte kan leva upp till åttagandet med hull och hår.

Investera inte en krona i tid eller system för att spara bränsle om det inte är det viktigaste för dagen. Varken böner eller fader vår hjälper om du som chef inte lever med och håller bränslebesparingen högst på agendan. Det betyder inte att du måste jobba med frågan rent handgripligen, men det måste vara det viktgaste för dig just nu. Det du som åkare eller chef verkligen vill, syns i dina ögon – och det du vill, det blir genomfört, basta! Omvänt blir resultatet om du velar och tycker att det är så där halvviktigt. Du förlorar trovärdighet bland på personal och kunder.

Bränslebesparingar är svart eller vitt – våga vägra eller bestäm dig för att bli världsbäst, nu eller i morgon.

Jamsa med gör ingen glad men att stå stark i sin tro, skapar respekt!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s