Sopa framför egen dörr!

Som transportör tar man gärna på sig ansvaret för hela bränsleförbrukningen när det i själva verket bara är ca 30 procent som är påverkbara. Baksidan blir att allt för många inte fokuserar och blir bra på det man egentligen ska vara bra på – att köra bil!

Man kan dela upp bränsleförbrukningen i tre olika kategorier;

God´s business – helt opåverkbart (väder, vind och topografi)

Your business – andra ska påverka (bilens prestanda, vägar och rondeller ansvarar andra för)

My business – det jag kan påverka (hur vi kör, däck och planering etc.)

Ju mer fokus man lägger på sådant som inte är direkt påverkbart, desto mer tappar man fokus på sådant som man förväntas vara bäst på. Resultaten blir att man som transportör sätter sig i en knipa. Man tar på sig ansvaret för hela förbrukningen samtidigt som kunden tycker att leverantören inte lever upp till förväntningarna.

Företaget är i desperat behov av högre priser för att stärka marginalerna, samtidigt som kunden ser att leverantören inte är bra på det han förväntas vara bäst på. Hux flux så ha en ond cirkel skapats med få vinnare.

Städa framför egen dörr, nej föresten, bevisa att det är städat framför dörren och håll stenhårt i marginalen på affären.

Image

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s