NÖJD MED DIN LÖN?

Medans chefer sitter och filar på bonussystem och andra mer eller mindre kluriga konstruktioner för att dela med sig av eventuella framtida besparingar, så uppger 67 procent av svenskarna i en internationell undersökning att man har lägre lön än vad man förtjänar. Den lilla men ödmjuka skara som tycker att lönen är högre än vad man förtjänar består av 2 procent. En förklaring till detta fenomen skulle kunna vara en utbredd felaktig lönesättning i Sverige, skriver Anna Asker i SvD. En annan mänsklig förklaring skulle kunna vara att de flesta av oss överskattar sin egen förmåga eller att vi jämför oss med de högst presterande kollegorna.

Skulle då en bonus råda bot på problemet? Skulle vi känna oss mer nöjda med lönen om företaget delade med sig av eventuella besparingar eller vinster? Sannolikt inte och förmodligen skulle bonusen bara späda på den upplevda orättfärden. Bonus är något som vi chefer tar till i tron på att det bara är pengar som driver medarbetare. I själva verket anses bonusen av många medarbetare som ett försök att avhända sig ansvaret för ledarskapet, ett sätt att smita ifrån det chefen egentligen ska göra – kommunicera.

Resultatet av undersökningen som International Social Survey Program (ISSP) gjorde sätter fingret på vikten av att ledningen kommunicerar. Att ledningen tydligt talar om vad som ska göras, varför lönerna ser ut som dom gör och vad du behöver göra för att få högre lön. Dessutom är det ännu viktigare att tydligt kommunicera om lönen inte kan höjas.

Lönen är förvisso betydelsefull men inte avgörande för att få medarbetare att prestera det där lilla extra. Bra stämning på jobbet, bra arbetskamrater, känslan av att få vara med att få göra något vettigt, en mening med det man gör och ett tydligt ledarskap är lång mer avgörande för individens prestation än lönen.

Men varför är då de flesta chefer så ivriga att prata bonus, samtidigt som det är så evinnerligt svårt att säga TACK? Varför är det så svårt att visa uppskattning? Att bara säga tack och att göra medarbetare synliga ger ett engagemang och lojalitet långt utöver vad en löneökning kan åstadkomma.

Avsaknaden av uppskattning beror bl.a. på tre orsaker:
1. Chefen tror helt enkelt inte att det betyder något för den enskilde att få beröm eller uppskattning.
2. Chefen tror att bonusen höjer arbetsprestationen.
3. Chefen underskattar av att vara tydlig.

Mitt råd till alla chefer som vill öka trivseln på jobbet – var TÄT – Tydligt, Ärlig och säg Tack.

Tacka först, bonus sen!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s